Hvordan bruke profilmanualen

Den visuelle profilen skal bidra til en helhetlig, positiv og gjenkjennbar identitet. Denne profilmanualen gir retningslinjer for hvordan varemerket skal kommuniseres visuelt. Den retter seg til grafiske designere, reklamebyråer, trykkerier, partnere og alle andre som utformer materiell som skal benytte Kronsteingruppens identitet. Profilmanualen tar for seg elementene i den grafiske identiteten og gir detaljerte beskrivelser av hvordan de skal anvendes. Retningslinjene skal alltid følges nøye, for å forsterke det helhetlige inntrykket av bedriften.

Logo

Logoen er det viktigste virkemidlet for å kommunisere merkevaren. Den kan benyttes i sin helhet eller kun som logosymbol.

Logoen består av symbol og ordbilde, og finnes både i høyde- og breddeformat. På enhver flate er det viktig å bruke riktig variant av logoen for å få til den beste kombinasjonen av virkemidler.

Tips: I trykte media skal alltid ai-fil eller eps-fil brukes. Dette er vektorbaserte filformater som kan skaleres uten at kvaliteten forringes.

 
 

Plassering

Logoen skal plasseres slik at den har god synlighet, med nok luft rundt for å øke dens integritet og tydelighet. Mengden luft justeres proporsjonalt med størrelsen på logoen. Et minimum av plass rundt logoen er tilsvarende x-høyden som illustrert under.

Filformat

Tilpass filformat og fargeprofil etter bruk, enten det er til trykksaker eller digitale flater.


 

Digitalt

På digitale flater som for eksempel nettannonser, sosiale medier og nettside skal jpg eller png benyttes. Unngå å skalere opp i størrelse da dette er et pikselbasert bildeformat som kan bli uklart ved skalering.

PNG-FORMAT: Logoen er et pikselbasert bilde, som er frilagt på en gjennomsiktig bakgrunn. Det brukes kun digitalt og aldri i trykksaker.

JPG-FORMAT: Logoen er et pikselbasert bilde på en hvit bakgrunn. Det brukes kun digitalt og aldri i trykksaker.

Trykk

I trykksaker som for eksempel rapporter, avis, og magasin skal alltid eps- eller ai-filer i CMYK-farger brukes. Dette er vektorbaserte filformater som kan skaleres uten at kvaliteten forringes.

NB: EPS vil ved nedlasting konverteres til PDF dersom bruker ikke har riktig programvare installert. PDF er også ofte brukt i produksjon/trykk, men vi anbefaler å bruke EPS.

Det er viktig at logoen har god nok kontrast til bakgrunnen. Valg av farge skal baseres på en gjennomtenkt vurdering av kontrasten mellom logo og bakgrunn. Som hovedregel skal man alltid benytte fargeversjon av logoen, og sort eller hvit logo dersom det gir bedre synlighet.

 
 

Svart logo brukes når en lys bakgrunn skaper for lite kontrast mot positiv logo.

Hvit logo brukes når en mørk bakgrunn skaper for lite kontrast eller ikke passer til positiv logo.

Logoens utseende, proporsjoner og farger skal ikke endres. Det bør alltid etterstrebes god kontrast mellom logo og bakgrunn. Her er noen eksempler på feil bruk av logo.

 
 

Fargen må aldri endres.

Proporsjoner må aldri endres.

Sett aldri logoen i gradient.

Legg aldri til noen form for effekter.

Fargepalett

Farger er visuelle grunnelementer som bidrar til å skape et enhetlig uttrykk. Disse er definert for å gi rom for variasjon og kontrast. Primærfarger og sekundærfarger kan brukes som rene farger eller i gradienter mot hvitt som vist under.

 
 

Primærfarge

black.jpg

PANTONE Pro Black C
CMYK 0 0 0 100
RGB 30 30 30
HEX #070707

PANTONE Warm Gray 1 C
CMYK 10 10 11 0
RGB 215 210 203
HEX #D7D2CB

PANTONE 1535 C
CMYK 0 71 100 38
RGB 148 69 11
HEX #94450B

 

Sekundærfarge

PANTONE 1375 C
CMYK 0 40 97 0
RGB 255 158 27
HEX #FF9E1B

PANTONE 2220 C
CMYK 70 15 20 7
RGB 71 151 168
HEX #4797A8

PANTONE 548 C
CMYK 100 8 11 74
RGB 0 61 76
HEX #003D4C

Vekting av fargepalett

Dette diagrammet viser anbefalt vekting av farger. Det gjelder ikke hvert enkelt element, men er et bilde på vekting av farger i den totale helhetlige kommunikasjonen.

 

Fargeformater

 

CMYK
Cyan Magenta Yellow Key. Ved trykk blander man disse fire fargene for å skape den ønskede fargen. CMYK benyttes alltid i trykksaker, med mindre PMS-farger er spesielt avtalt med trykkeriet. Eksempel på trykksaker er brosjyre, plakat, visittkort, og avisannonser.

RGB 
Red Green Blue. Fargene lages med utgangspunkt i rød, grønn og blå. Alt som skal vises på skjerm må være i RGB.

PMS
Pantone Matching System. PMS er et system av ferdigblandede farger, som sikrer god fargegjengivelse av grafikk. Fordelen er at man vil kunne oppnå et mer forutsigbart fargeresultat enn ved CMYK, og brukes derfor på flater med hvor man trenger få farger med nøyaktig gjengivelse. Logoer merket med PMS skal under ingen omstendigheter brukes dersom det ikke er avtalt spesielt med trykkeriet, da det vil gi feil fargegjengivelse.

HEX - #
Dette er det samme som RGB-farger, men et eget språk for å skrive navnet på fargen. HEX-koden brukes ofte i programmering av for eksempel nettsider. Vær oppmerksom på at CMYK og PMS oppfører seg ulikt på skjerm og trykk, så disse versjonene kan se annerledes ut sammenlignet med RGB.

Huskeregel: CMYK er til trykk og RGB er for skjerm.

Typografi

Profilfonten til Kronsteingruppen er Inter (Google font). Denne skal benyttes i alt av materiell hvor Kronsteingruppen er avsender.

 
Inter-AAA.png
 
inter.png
 

Typografieksempler

Riktig bruk av typografi er viktig for et enhetlig uttrykk i den visuelle profilen. Størrelsen på tekst må tilpasses formatet og en hovedregel er å unngå mange ulike tekststørrelser på samme flate.

 

Stor overskrift
For store og markante overskrifter benyttes Inter regular i versaler.

Overskrift
For ordinære overskrifter benyttes Inter regular.

Ingress og brødtekst
Ingress og tekst er i Inter regular. Her er anbefalt størrelsesforhold illustrert, men dette må tilpasses formatet teksten skal vises på for et best mulig resultat.

 

Støttefont

I de tilfeller hvor Inter ikke er tilgjengelig skal støttefonten Arial benyttes. Dette er en systemfont som er tilgjengelig på alle datamaskiner. Arial bør for eksempel benyttes til Powerpoint, e-postsignatur og word-dokumenter som skal åpnes og redigeres av andre utenfor bedriften.

 
Arial.png

Maler

Maldokumenter er gode verktøy i hverdagen. Innholdet kan tilpasses etter behov, samtidig som man sikrer riktig bruk av profilen.

Presentasjon

Bruk presentasjonsmalen for å raskt og enkelt sette sammen en presentasjon i Powerpoint. Husk å laste ned profilfonten før du starter med å tilpasse innholdet. Legg til bilder ved å klikke på bilde-ikonet. Dersom bilder plasserer seg oppå andre elementer kan dette enkelt skyves bakover ved å høyreklikke på bildet og velge send bakover.

 

StationEry

Brevark, konvolutter og visittkort tilpasset den visuelle profilen er med på å forsterke inntrykket av bedriften. Last ned ferdige maldokumenter.

 

Mailsignatur

Mailsignaturen inneholder all nødvendig kontaktinformasjon. Kopier inn mal for mailsignatur og tilpass med riktig kontaktinformasjon.

Font: Arial 11pt

 

Bildekor

Bildekor må tilpasses den enkelte bilmodell. Bestill dette av din leder eller ta kontakt med Anew direkte på post@anew.no. Husk å legge ved registreringsnummeret.